facebook

powrót »

Warto przeczytać

22.09.2014

Trwa rekrutacja na Rok 2014/2015

Jakie są warunki przyjęcia do przedszkola?
Przyjmujemy dzieci, które ukończyły 2,5 roku. Dziecko, które przychodzi przedszkola powinno samodzielnie jeść i korzystać z toalety.

Wielu rodziców zmaga teraz się z problemem wyboru przedszkola dla swojego dziecka? Na co w szczególności rodzice powinni zwracać uwagę?
Moment, w którym zaprowadzamy dziecko do przedszkola wiąże się z wieloma przeżyciami. Ogromne emocje towarzyszą dzieciom, rodzicom a szczególności matkom, ponieważ powierzają to, co w życiu mają najcenniejsze – własne dziecko pod opiekę przedszkola. Każdy rodzic będzie miał swoje kryteria wyboru przedszkola. Jest wiele rzeczy, na które należy zwrócić uwagę. Dla każdego rodzica, co innego będzie istotne. Warto zadać sobie pytanie, co dla nas i dla naszego dziecka jest ważne i na czym nam w szczególności zależy. My możemy opowiedzieć, czym kierowaliśmy się przy wyborze przedszkola dla naszej starszej córki. Dla nas ważny był nauczyciel. Zawód nauczyciela to bardzo odpowiedzialne społeczne zadanie i wymaga ciągłego doskonalenia siebie, jako człowieka. Ważne było dla nas, jakim człowiekiem jest nauczyciel i jakie prezentuje wartości, ponieważ dziecko przebywa w przedszkolu kilka godzin dziennie, przez wiele tygodni i miesięcy. Zwracaliśmy również uwagę na otoczenie przedszkola i czy dzieci wychodzą na podwórko, ponieważ codzienne wyjścia hartują dzieci i pomagają nabyć naturalną odporność. Pytaliśmy również o sposób odżywiania, ponieważ do szóstego, siódmego roku życia, kształtują się u dziecka wszystkie narządy wewnętrzne. Okres ten ma decydujący wpływ, na jakość naszego zdrowia, dlatego tak ważne jest, aby dziecko było odpowiednio odżywiane w tym czasie. Ważna dla nas też była opinia innych rodziców, znających już przedszkole.

Jakie są zalety waszego przedszkola?
Niewątpliwą zaletą jest bardzo duży ogród, z placem zabaw, ogródkami warzywnymi dla dzieci oraz naturalnie ukształtowaną górką, na której można jeździć zimą na sankach. Planujemy w przyszłości zagrodę ze zwierzętami, którymi dzieci będą mogły się opiekować.
Dużym plusem jest posiadanie własnej kuchni, w której gotujemy zdrowe posiłki z produktów ekologicznych. Posiadamy nowy, przestronny budynek, zaprojektowany z myślą o przedszkolu. Nasza kadra jest dodatkowo dokształcana przez Uniwersytet Warszawski.
Dla rodziców dzieci uczęszczających do naszego przedszkola, organizujemy bezpłatne wykłady, które prowadzone są przez specjalistów z dziedziny Pediatrii, Neuropsychologii Dietetyki i Makrobiotyki.

Co skłoniło Państwa do wybudowania i założenia przedszkola?
Kilka  lat  temu  sami  staliśmy  przed  wyborem  przedszkola  dla  naszej  starszej  córki. 
Jak każdy rodzic chcieliśmy, aby nasze dziecko wzrastało w miłej i dobrej atmosferze. Szukaliśmy przedszkola,  w  którym  nasze dziecko czuło by się bezpiecznie i do którego
 chętnie by uczęszczała.  Zależało  nam,  żeby była  w  nim  szczęśliwa i  aby prawidłowo 
się rozwijała. Zostało nam polecone przedszkole  oparte  o pedagogikę Waldorfską. Mieliśmy
okazję   doświadczać   i  obserwować   na   przykładzie  własnej  córki,  efekty  takiego  
wychowania. Zobaczyliśmy  jak  potrzebna  i  właściwa  jest  to  metodyka,  która   buduje,  rozwija  oraz  wspiera indywidualny i prawidłowy rozwój każdego dziecka.
 Nasze doświadczenia sprawiły, że zapragnęliśmy,  aby  takich  przedszkoli  było  więcej,  gdzie  w  harmonijny  sposób,  mogłyby  rozwijać  się  nie tylko  nasze  dzieci.
Jastrzębie-Zdrój jest moim rodzinnym miastem – mówi pan Marcin, wiec długo nie zastanawialiśmy się gdzie przedszkole ma powstać.

Czym różni się jeszcze Państwa przedszkole?
Trudno powiedzieć, jesteśmy normalnym przedszkolem, w którym w wyjątkowy sposób realizowany jest program MEN. Być może jest to inne podejście do dzieci.
W naszym przedszkolu stawiamy na indywidualny rozwój, zdolności oraz umiejętności dziecka w atmosferze szacunku. Wychowujemy tak, by dziecko w życiu dorosłym było otwartym, kreatywnym i twórczym człowiekiem. Przedszkolaki poznają swoje umiejętności oraz rozwijają je podczas wielu zajęć dodatkowych. Wyjątkowym momentem każdego dnia jest czas, kiedy dzieci zasiadają do wysłuchania opowiadanej bajeczki.
Ponadto staramy się stworzyć, przyjazne, wspierające i rozwojowe miejsce nie tylko dla dzieci, ale i ich rodziców. Sami byliśmy młodymi rodzicami i wiemy jak pomogły nam wykłady ze specjalistami organizowane przez przedszkole waldorfskie naszej córki.


Państwa przedszkole też jest przedszkolem Waldorfskim?
Nie, niestety nie, w naszym przedszkolu wykorzystujemy tylko elementy tej pedagogiki.
Bazujemy na rytmie, naśladowaniu oraz powtarzaniu, ponieważ dają dzieciom poczucie bezpieczeństwa.

Co kryje się pod pojęciem rytmu, naśladowania oraz powtarzania?
Rytm dnia, tygodnia daje dziecku poczucie bezpieczeństwa, po pewnym czasie dziecko zna już rytm i wie, co zaraz nastąpi. Powtarzalność czynności, wyrabia w dziecku pewne nawyki. Z kolei pewność tego, co zaraz nastąpi nie zaskakuje dziecka, nie paraliżuje jego działania tylko aktywizuje je, do wykonywania czynności samodzielnie. Poprzez naśladownictwo dzieci uczą się poszczególnych czynności, dzięki czemu wykonują je pewnie i odpowiedzialnie. Za to dzieci z wielka dumą chcą pomagać, bo sprawia im to ogromną satysfakcję i wzmacnia poczucie pewności siebie.

Proszę opowiedzieć jeszcze o Państwa przedszkolu?
Wchodząc do naszego przedszkola od razu można zauważyć, iż wystrój różni się od tego w innych placówkach. Ściany utrzymane są w pastelowych kolorach różu. W salach znajdują się drewniane meble w naturalnych kolorach. Zabawki również wykonane są z naturalnych materiałów. W centralnym miejscu sali przedszkolnej znajduje się tak zwany kącik pór roku. Możemy na nim zaobserwować to, co ukazuje nam za oknem świat przyrody, a także treści zbliżającego się święta (np. stajenka betlejemska, drzewko z zawieszonymi pisankami). W kątach sali przedszkolnej umieszczone są domki, a na półkach stoją wiklinowe kosze, w których to umieszczone są przeróżne dary natury oraz ręcznie zrobione zabawki.

Dzieci mają ochotę się nimi bawić nie nudzą ich takie zabawki?
Nie, dzieci bawią się nimi bardzo chętnie. Obecnie większość zabawek jest plastikowych.
Na co dzień nie mają takich w domu wiec są dla nich atrakcyjne. Ponadto kontakt z zabawkami wykonanymi z naturalnych materiałów o różnorodnych fakturach i kształtach sprzyja pielęgnacji rozwijających się zmysłów dzieci.

Proszę opowiedzieć nam o jednym dniu z życia przedszkolnego?
Czas spędzany każdego dnia w przedszkolu ma wyraźną i przejrzystą strukturę, jest ujęty w określony rytm. Każdego dnia do dziecka przekraczającego próg sali przedszkolnej podchodzi nauczyciel i wita się z nim. Po ciepłym śniadanku i po umyciu ząbków, dzieci zaproszone są do swobodnej zabawy. Pod koniec czasu przeznaczonego na zabawę wychowawca zaprasza dzieci na tzw. zajęcia dodatkowe. Następnie wychowawca wraz z podopiecznymi sprząta salę i zaprasza dzieci do wspólnych zabaw rytmiczno-muzycznych. Po zajęciach czas na drugie śniadanie i wyjście na podwórko. Po powrocie z podwórka dzieciom opowiadana jest opowieść, która przedstawiona jest w postaci teatrzyku. Następnie wszyscy razem zasiadamy do obiadu, po którym dzieci zaproszone są do zabawy, podczas której rodzice odbierają swoje pociechy do domu.

Proszę powiedzieć coś więcej na temat teatrzyków, które przedstawiane są dzieciom?
Codziennie w naszym przedszkolu nauczyciel opowiada dzieciom bajkę, baśń lub opowieść
i przedstawia ją w formie prostego teatrzyku, wykorzystując w tym celu własnoręcznie wykonane postacie ludzi zwierząt. Bajka nie tylko wskazuje drogę, mówi o wartościach tj. uczciwość, dobro i zło, miłość itd., ale także tłumaczy wiele związków zachodzących w świecie, objaśnia czasem trudne do wyjaśnienia zjawiska, czy problemy współczesnego świata. Bajka ma nie tylko działanie dydaktyczne, ale także terapeutyczne. Strapione dziecko może znaleźć w niej pociechę, bo odpowiednio dobrana bajka otula dziecko, wspiera go i buduje. W naszym przedszkolu dobieramy bajki bardzo starannie. Bajka musi nie tylko pasować do grupy dzieci ale i odpowiadać ich potrzebom rozwojowym. Dobra bajka powinna być zarazem ucząca, jak i przyjemna. To bardzo ważne, aby w czasie opowiadanej bajki zyskać wśród dzieci oddanych słuchaczy.

Czy to takie ważne aby bajka była opowiadana?
Tak. Opowiadanie baśni, czy też opowieści z ust dorosłego dla dziecka jest czymś wyjątkowym. Małe dzieci przede wszystkim myślą obrazem. Opowiadanie bajek rozbudza i buduje dziecięcą wyobraźnie, co w życiu dorosłym przejawi się kreatywnym działaniem.
Już Albert Einstein mówił, ‘ Jeśli chcecie, aby wasze dzieci były zdolne i inteligentne opowiadajcie im bajki. Jeśli chcecie, aby były genialne opowiadajcie im więcej bajek”.
Niesamowity jest fakt, że podczas swobodnej zabawy można zauważyć jak dzieci same tworzą i opowiadają swoje teatrzyki.

Czy wychowawczynie wychodzą codziennie z dziećmi do ogrodu?
Tak. Niezależnie od pory roku wychowawczynie wraz z dziećmi codziennie wychodzą na podwórko. Każde dziecko w naszym przedszkolu posiada specjalny strój chroniący od deszczu i wiatru oraz kalosze umożliwiające zabawę na świeżym powietrzu także w mniej przyjaznych warunkach atmosferycznych.

Co u Państwa z leżakowaniem?
To częste pytanie także rodziców. Nie ma w naszym przedszkolu leżakowania, jest natomiast miejsce gdzie znajduje się materac, podusie, kocyk i jeśli jakieś dziecko ma ochotę położyć się czy odpocząć to może to zrobić. Jest coraz więcej dzieci, które nie chętnie leżakują a w naszym przedszkolu do niczego nie zmuszamy, wiec u nas generalnie się nie leżakuje.

Dlaczego grupy są mieszane?
Grupa zróżnicowana pod względem wiekowym to na pewno wyzwanie dla nauczyciela, ale także ogromna satysfakcja. Kiedy starsi podopieczni pomagają i opiekują się młodszymi przedszkolakami, albo młodsze dzieci proszą o pomoc starszego kolegę to tworzą się między nimi więzi i zdrowe odruchy społeczne. Dzieci starsze potrafią załatwić wiele sporów i konfliktów w grupie, bo są bardziej doświadczone, czują się odpowiedzialne za młodszych kolegów i koleżanki. Dzieci uczą się współodpowiedzialności, mają okazję być komuś potrzebne. Dzieci uczą się, że każdy jest inny, ma inne umiejętności i boryka się z innymi trudnościami. Uczą pomagać sobie wzajemnie, rozwijać tolerancję i wzajemny szacunek. Grupa zerówkowa będzie odrębną grupą, gdzie dzieci przygotują się do szkoły.

Mieszane grupy nie spowodują uwsteczniania się dzieci starszych?
Zdecydowanie nie. Grupy mieszane nie są nowością ani innowacją. Na całym świecie system taki funkcjonuje od wielu lat. Gdyby było inaczej to przedszkola te nie przetrwałyby 25 lat,
a tyle mają najstarsze w Polsce. Gdyby w przedszkolach takich dochodziło do uwsteczniania się dzieci, Silvio Berlusconio, Lenny Kravitz czy Klint Eastwood z pewnością nie wysłaliby tam swoich dzieci. Ani dzieci wielu znanych publicznych osób i polityków w Polsce nie znalazłyby się tam.

Jak rozumiem podczas swobodnej zabawy dzieci mogą robić, co chcą? Czy można mówić tutaj o tzw. bezstresowym wychowaniu?
Nie. Swobodna zabawa ma za zadanie pobudzić wyobraźnie dziecka, nie oznacza to jednak, że dzieci robią w przedszkolu, co chcą i kiedy chcą. Wychowawczyni nie ingeruje w zabawę dzieci czyli nie podpowiada dzieciom jak mają się bawić, ale czuwa nad ich bezpieczeństwem oraz dobrym samopoczuciem.

 

Proszę powiedzieć, czy zajęcia dodatkowe są dodatkowo płatne
Zajęcia dodatkowe wliczone są już w cenę czesnego. W związku z tym rodzice nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów. Każdego dnia tygodnia w przedszkolu odbywają się różne rodzaje zajęć, które powracają zawsze i niezmiennie właśnie tego dnia. Zajęcia dodatkowe mają charakter plastyczny, artystyczny, rytmiczny, kulinarny.

Co dają dzieciom zajęcia organizowane w waszym przedszkolu?
Wśród, tych które należy wyróżnić to: korowody, zabawy rytmiczne, zabawy paluszkowe
oraz, zajęcia dodatkowe które są przypisane do danego dnia tygodnia. I tak w poniedziałek nasze dzieci rysują, we wtorek- malują farbami, w środę- lepią z wosku, w czwartek- pieką , w piątek – wykonują robótki ręczne. Oprócz tego nauczyciel zaprasza chętne dzieci do krojenia/ścierania jabłek na musik, pieczenia ciasteczek, szycia prostych zabawek/ubranek, zrobienia porządków i wiele innych). Chodzi o to, aby dzieci miały możliwość obcowania z prawdziwymi czynnościami dnia codziennego, tj.: gotowanie, pieczenie, sprzątanie, prasowanie, szycie, reperowanie, czasami nawet szlifowanie surowych kawałków drewna.
Co to daje dziecku? Te proste, wręcz prymitywne czynności wpływają na wyrobienie nawyków, rozwinięcie zręczności, zdolności manualnych, umiejętności planowania pracy, organizowania stanowiska pracy, odpowiedzialności, których posiadanie z pewnością okaże się przydatne w szkole i w życiu dorosłym.

Religia jest organizowana w Państwa przedszkolu?
Nie .

Chwalicie się Państwo własną kuchnią
Tak. Jako jedyne prywatne przedszkole w Jastrzębiu posiadamy własną kuchnię. Posiłki przygotowujemy według sprawdzonych receptur, które są odpowiednio zbilansowane do potrzeb żywieniowych dzieci. To, co wyróżnia nas spośród innych to EKOLOGICZNA ŻYWNOŚĆ, sprzyjająca także dzieciom z różnymi alergiami. Nasze menu jest uzgodnione z dietetykiem i makrobiotykiem, a serwowane posiłki nie zawierają alergenów. W naszej kuchni kierujemy się zasadą gotowania według pięciu przemian, która uważana jest za kuchnię wysokoenergetyczną i niezwykle zdrową. W zależności od potrzeb dostosowujemy posiłki do wymagań zdrowotnych naszych przedszkolaków.

Czy ekologiczna kuchnia nie jest zbyt droga dla rodziców?
Koszt całodziennego wyżywienia w naszym przedszkolu wynosi 9zł. Cena jest porównywalna z ceną wyżywienia cateringowego. Nie naliczamy marży na wyżywienie tak jak firmy cateringowe, które z tego żyją. Robienie zakupów w hurtowniach ze zdrową żywnością pozwala nam na taką cenę a jakość produktów jest nieporównywalna. Biorąc pod uwagę czynnik zdrowia to uważam, że jest to nie drogo. Poza tym rodzice mają pewność, że dzieci zjedzą ciepły posiłek.


Proszę powiedzieć jaki jest koszt czesnego w Przedszkolu pod Tęczą?
Wszystko zależy od ilości godzin pobytu dziecka. Najczęściej dzieci młodsze przebywają do 5 godz. miesięczny koszt wynosi 240zł. Dzieci starsze ok. 8 godz. jest to koszt 300zł.

Czy mają Państwo motto przedszkola?
Tak . Przedszkole pod Tęczą – wychowuje mądrze.

Czy jest jeszcze coś co Państwo planują?
Tak. Zaraz po feriach organizujemy w przedszkolu „KLUB MALUCHA”.

Zapraszamy dzieci od 2 lat na zajęcia adaptacyjne przygotowujące do przedszkola.

Dzieci mają okazję do kontaktu z rówieśnikami a podczas zajęć poznają podstawowe zwyczaje panujące w przedszkolu takie jak :  swobodna zabawa, przywitanie, wspólny posiłek, zabawy ruchowe, plastyczne, muzyczne. Pierwsze zajęcia Klubu Malucha przewidziane są na środę 5 lutego. Miesięczny koszt zajęć 1,5 godzinnych zajęć, raz w tygodniu wynosi 100zł. PIERWSZE ZAJĘCIA SĄ BEZPŁATNE. Zapraszamy Wszystkich zainteresowanych rodziców i ich dzieci. Ilość miejsc jest ograniczona, prosimy o zapisy telefoniczne lub mailowe.



Zapisy do przedszkola Jastrzębie